Lucy Eind Logo
Hoe ik mijn mailinglijst uitbreidde met 492 abonnees in 4 dagen!

Hoe ik mijn mailinglijst uitbreidde met 492 abonnees in 4 dagen!

Let op: wat ik in dit artikel ga toelichten is een hele simpele strategie, die helaas door TE weinig ondernemers wordt toegepast. Doe er je voordeel mee!

Om 08.00 uur ’s ochtends stuur ik een mail uit naar een segment van mijn mailinglijst. Dit waren personen welke klant van mij waren, of ooit een webinar van mij hadden gevolgd. In deze mail deelde ik mee dat mijn bedrijf 6 jaar bestond, en ik als traktatie een “InternetPreneur Pakket” met producten weggaf t.w.v. €145,-.

Nu klinkt dit niet zo spectaculair, maar de strategie hierachter is heel interessant.

Wat er enkele uren daaropvolgend gebeurde, blies mij van mijn stoel. Het InternetPreneur pakket wordt door heel veel mensen gedeeld in hun netwerk via FB, LinkedIn en Twitter.

lucy eind gedeeld op Twitter

 

Binnen 6 uur tijd (dus minder dan een dag!) hebben 100 ondernemers zich aangemeld voor de toolbox.

 

Wat er daadwerkelijk achter de schermen gebeurde:

– Men kon het ‘InternetPreneur pakket’ gratis aanvragen en downloaden door een naam en e-mailadres achter te laten.
– Na het invullen van naam + emailadres krijgen zij een tekst in beeld met de melding dat zij meer gratis producten van mij kunnen ontvangen. Echter ontvangen ze deze pas wanneer ze 10 andere ondernemers doorverwijzen naar de actiepagina. Dit kunnen ze doen met een unieke en persoonlijke link welke direct op de pagina gepresenteerd word. Het is dus slechts een kwestie van knippen, plakken en delen met je netwerk.
– In de tussentijd is het mogelijk om de statistieken bij te houden, en zodra de norm van 10 doorverwijzingen is behaald kan men de gratis producten claimen.

En zo is de cirkel weer rond en begint het hele proces opnieuw wanneer een vriend/collega het pakket ook aanvraagt.

 

Rendement

Ik hoor het je al denken: Je geeft een product weg van €145,- en wanneer men 10 vrienden/ondernemers aanbrengt ontvangt hij/zij ook nog eens een product t.w.v. 197,- draai je geen enorm verlies?
Je kan het beter omschrijven als een investering voor op de lange termijn. In dit geval is het gezegde  “the money is in the list” zeer toepasbaar 😉
Ik had het pakket ook direct in de verkoop kunnen zetten. Wellicht hadden hier in de eerste week enkele verkopen uit gekomen. Echter had ik met mijn mailinglijst lang niet de exposure die ik gewild had om een degelijk rendement uit het product te halen. Mocht ik dat wel hebben gedaan, dan was dit rendement slechts voor de korte termijn.

Nu ik het product gratis weg gegeven heb en men erover praat, ontvang ik (naast meer naamsbekendheid) veel meer e-mailadressen welke in mijn marketingfunnel terecht komen. Deze personen zullen, mits ze dat interessant vinden, mij blijven volgen en eventueel andere producten/diensten van mij afnemen.

 

Hoe ik het heb gedaan:

Broncode aanpassen2Om dit te bewerkstelligen heb ik een bestaande plugin (seedprod) gebruikt, welke hier in de eerste instantie totaal niet voor bedoeld was. Deze heb ik in de code aan moeten passen zodat deze zou werken zoals ik wilde dat de plugin werkte. Nadeel hiervan was dat ik tegen enkele beperkingen aanliep: zo kon ik mij qua design niet uitleven, was het geheel niet heel gebruiksvriendelijk en moesten wij achteraf handmatig controleren of men geen fraude had gepleegd. Ten slotte ook nog handmatig checken wie van de deelnemers een prijs had verdiend, en deze persoonlijk mailen met informatie om de prijs te kunnen ontvangen. Dit heeft jammer genoeg best wat tijd gekost, maar dat mocht de pret niet drukken.

Het was een leuk en een effectief experiment, maar wat betreft de energie en de tijd wat dit gevergd heeft gaat het tegen mijn ‘standaard’ in. Ik ben van de systemen, het automatiseren en zoveel mogelijk tijd besparen.

 

Update 2019: Automatiseren

Gelukkig is er inmiddels een systeem op de markt welke deze manier van “viraal promoten” voor je uit handen neemt, en alles gaat automatisch waardoor je dus tijd bespaart. Dit systeem heet UpViral. De maker van dit systeem is de Nederlandse internetmarketeer Wilco de Kreij, en in onderstaande video vertelt hij meer over deze marketingstrategie en zijn systeem.

–> Klik hier om meer te zien/lezen over UpViral

Ik wil je aanraden om Wilco in de gaten te houden, naast UpViral heeft hij een hoop andere vette en effectieve tools waar wij zelf ook gebruik van maken.

 

“When you say it, it’s marketing.
When they say it, it’s social proof.”

 

 

Deze methode zelf inzetten?

Persoonlijk ben ik zo geënthousiasmeerd over deze marketingmethode, dat deze strategie inmiddels grotendeels bepaalt hoe ik mijn eigen promoties doe. In verschillende campagnes van onszelf en van klanten experimenteren wij hiermee, en hierdoor kan ik je vertellen wat wel werkt en wat juist niet. Ga jij deze methode ook inzetten & kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitdenken en toepassen van een effectieve strategie?
—-> Klik hier en neem contact met mij op!

 

 

 

Ik ben benieuwd of je deze strategie ook zelf gaat inzetten voor jouw bedrijf! Je kan het mij laten weten door een reactie achter te laten op dit artikel.

één reactie op Hoe ik mijn mailinglijst uitbreidde met 492 abonnees in 4 dagen!

  1. Beste Lucy,

    Voor mij staat je belangrijkste tip bovenaan:
    iedere dag een aantal mensen uit je lijst mailen.

    Daar ga ik mee beginnen.

    Hartelijke groeten,
    Mientje den Boer


Levert jouw website nieuwe klanten op? 
Meld je gratis aan voor mijn minicursus en begin direct!!

Interessant? Deel dit artikel dan met jouw netwerk! Dankje!