Dit artikel is verschenen in Fempower Magazine
Fan of niet, Beyoncé kan je niet ontgaan zijn. Een geweldige artiest, powervrouw en businesswoman pur sang. Zodra ik hoorde dat ze weer naar Nederland kwam met haar tour moest en zou ik een kaartje bemachtigen. Makkelijker gezegd dan gedaan…
Twee uur lang verspil ik vol goede moed mijn tijd in de ‘digitale wachtrij’ (ja, wie verzint het?) samen met duizenden andere fans. Klokslag 10.00 uur opent de voorverkoop en binnen 10 minuten zijn alle kaarten voor Beyoncé haar Nederlandse concert uitverkocht! Terwijl ik nog steeds in de wachtrij sta. Hoe dan?!
Maak ambassadeurs van je klanten
Wat blijkt? Niet alle kaarten zijn beschikbaar gesteld ter verkoop. Een groot deel van de kaartverkoop gaat via Beyonce haar eigen website. Dit kan je alleen weten wanneer je op haar mailinglijst staat of andere communicatiekanalen intensief volgt. Met een geheim wachtwoord krijg je toegang tot de besloten omgeving waar er voldoende kaarten ter beschikking staan voor een concert naar keuze. Wow, concertkaartjes shoppen als een VIP, zonder digitale wachtrij! Als fan kan het niet anders dan je gewaardeerd en exclusief voelen, en natuurlijk kan je niet wachten om dit te delen met de rest van de wereld.
Les 1: Maak je product / dienst exclusief en creëer de vraag hiernaar
Les 2: Omarm het internet, hiermee kan je veel bereiken op korte termijn.. Mits je het goed weet in te zetten. Blijf je niet vastklampen aan strategieën uit 2002 en groei met de tijd mee.
Producten in meerdere prijsklassen
Het mooie van deze verkoopstrategie is dat er verkocht kan worden aan échte fans welke sowieso wel een kaart aanschaffen, ongeacht de verkoopprijs. Door enkele euro’s meer te vragen per concertticket en de kosten te verlagen door de lokale ticket-organisatie als distributiekanaal over te slaan, wordt er meer winst gemaakt per verkocht ticket. Daarnaast zijn er verschillende tickets en (VIP)pakketten waarin de prijzen variëren van 70 tot 900 dollar. Je kan het zo bont maken als je zelf wil en daar krijg je ruim de gelegenheid toe.
Les 3: Zorg dat je producten- en/of dienstenaanbod hebt in verschillende prijsklassen. Richt je op je doelgroep, en denk strategisch na over je tarieven.
Innovatief in een verzadigde markt
Onaangekondigd en zonder veel promotie brengt Beyoncé een nieuw, visueel album uit. Een muziekalbum inclusief videoclips van elk nummer en wat bonusmateriaal. Het album is in de eerste week exclusief te downloaden via iTunes. De release van het album ging viraal en fans raken er niet over uitgepraat: binnen twee weken na de release zijn er wereldwijd meer dan een miljoen digitale exemplaren verkocht.
Les 4: Wees innovatief en onvoorspelbaar, ook in een verzadigde markt
Les 5: Creëer je eigen tribe, fans welke jouw producten of diensten promoten door over je te praten. Maak ambassadeurs van je klanten. Underpromise and overdeliver!
Authentiek en persoonlijk
Behorend bij het verrassingsalbum verscheen er een minidocumentaire over de achterliggende gedachte van het album. Persoonlijk & authentiek komt Beyoncé in beeld en vertelt over haar visie met betrekking tot onder andere feminisme, ouderschap en seksuele representatie van vrouwen.
Les 6: Wees authentiek, er zijn genoeg mensen die elkaar nadoen. Bovendien wordt er anno 2015 zaken gedaan met personen en niet met een bedrijfsnaam of logo. Wat is jou ‘big why?’ Waarom doe je wat je doet en wat is jouw boodschap? Laat jezelf zien en verkondig jouw verhaal.
Een team
Uiteraard kan powervrouw Beyoncé dit niet allemaal alleen, hoe creatief ze wel niet mag zijn. Ze heeft een heel team om haar heen welke haar adviseert waar nodig en ondersteund in de uitvoering.
Les 7: Laat jezelf coachen en adviseren op de vlakken waar nodig. Besteedt zaken uit waar je toch geen verstand van hebt en bespaar jezelf de tijd, geld en de frustratie.
Succes met je business!
Sorry, comments are closed for this post.