Lucy Eind Logo
Gemak dient de Millennial

Gemak dient de Millennial

Deze column is verschenen in Foodmagazine (juni 2018)

 

Online boodschappen bestellen: zou jij enkele euro’s over hebben in ruil voor een vrije avond of zaterdagmiddag? Nee? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk geen Millennial of dan denk je (nog) niet als een doorsnee Millennial.

Vreselijk woord trouwens, ‘Millennial’, maar als het goed is, weet iedereen direct welke leeftijdscategorie ik bedoel.

De selfie-generatie

Generatie Y, de selfie-generatie, waarvoor het al meer dan normaal is om behoeften on-demand te kunnen vervullen. TV en films kijken, muziek streamen, daten en eten bestellen. Allemaal met enkele klikjes geregeld, op elk moment van de dag of nacht. Voor snelheid en gemak zijn we bereid te betalen, maar het mag natuurlijk ook weer niet te duur zijn. Wanneer iets dan ook nog duurzaam bezorgd kan worden dan is dat een bonus. Met onze smartphone hebben we letterlijk alles binnen handbereik (net zoals we de smartphone veel te vaak in onze handen hebben, maar dat terzijde).

 

Nichespelers die inspelen op behoeften Millennial

Wanneer je naar de Nederlandse foodretail kijkt, dan klopt er echter iets niet. Er zijn slechts een handjevol initiatieven die proberen te voldoen aan de huidige standaard van deze belangrijke doelgroep. Vandaar dat wij met Boodschapjes.com een platform hebben opgezet waar we de consument van nu in contact brengen met lokale winkeliers die begrijpen wat de actuele klantbehoefte is. Wij ondersteunen hen door de techniek en marketing op ons te nemen, en zo een win-win-winsituatie te creëren. Zo zijn we in contact gekomen met verschillende (online) supermarkten, nachtwinkels, dagwinkels, rijdende winkels, marktlieden et cetera. Maar ook hebben we kennis mogen maken met bijvoorbeeld nieuwe halal, bio, verpakkingloze & vegan initiatieven. Vooruitstrevende ondernemers die met een niche durven en kunnen inspelen op de behoeften van de Millennial.

Niet iedereen staat open

Maar we spreken ook ondernemers die er niet voor open staan. Zo sprak ik met Amit. Hij gaf aan dat zijn winkel niet bezorgde, en was hier ook niet al te enthousiast over. ‘Kost ons te veel moeite’, zei hij. Online was er ook vrij weinig over zijn winkel te vinden. Toen ik na zes maanden contact wilde opnemen om te kijken of Amit er nog steeds zo over dacht, en of wij hem wellicht konden ondersteunen waar nodig, bleek dat hij zijn winkel noodgedwongen heeft moeten sluiten.

 

Hoe lang gaat het nog goed?

Dat Amit z’n winkel er helaas niet meer is, heeft niet direct te maken met het feit hij geen boodschappen bezorgde, maar het is wel een voorbeeld van de denkwijze die er helaas nog bij te veel ondernemers heerst. ‘Het komt onze winkel niet goed uit’ of ‘Wij doen het al jaren zo en dat gaat tot nu toe gewoon goed’, maar voor hoelang nog?! Denken vanuit de klant wordt steeds belangrijker, en de generatie die eraan zit te komen denkt heel anders dan de generatie die wij gewend zijn te bedienen. Gemak dient de Millennial, en dat is de klant van nu én van de toekomst. Samen met tientallen lokale winkeliers zijn wij er klaar voor om deze interessante doelgroep on-demand te bedienen. Hoe speelt jouw organisatie in op de gemaksgeneratie? 

 

Lucy Eind (27) is online ondernemer, verkocht haar softwarebedrijf en startte met Boodschapjes.com: een platform waar de consument van nu in contact wordt gebracht met lokale winkeliers die on-demand boodschappen bezorgen.

 

Sorry, comments are closed for this post.


Levert jouw website nieuwe klanten op? 
Meld je gratis aan voor mijn minicursus en begin direct!!

Interessant? Deel dit artikel dan met jouw netwerk! Dankje!