Lucy Eind Logo
Van buurtwinkel naar bezorgsuper?

Van buurtwinkel naar bezorgsuper?

Deze column is verschenen in Foodmagazine (juli 2018)

Van productvakken naar magazijnschappen, van vulploegen naar bezorgers en van winkelbezoekers naar online shoppers. Hoe lang zal het begrip buurtwinkel zoals wij die kennen nog bestaan?

We weten dat grotere supermarktketens niet alleen met online bezig zijn, maar ook innoveren op de winkelvloer om zo de winkelervaring te optimaliseren. Wat doen middelgrote en kleinere buurtsupers om de ontwikkelingen op de markt bij te benen? Tijdens de voorbereidingsfase van onze startup hebben wij contact gehad met honderden winkeliers die boodschappen bezorgen en hier zaten opmerkelijke verschillen tussen. De ene winkel heeft een week nodig om de bestellingen te verzamelen, in te kopen en uit te leveren. Een andere winkelier zegt binnen een halfuur een bestelling bij de klant te bezorgen.

 

Voorlopers bezorgen al on-demand

On-demand bezorgen is voor veel winkeliers nog nieuw en interessant, maar past momenteel (nog) niet in ieders bedrijfsvoering. Enkele tientallen voorlopers zien hier wel de mogelijkheden in en bezorgen al on-demand of gaan hun bedrijfsprocessen erop aanpassen. Zo houden ze de ontwikkelingen in de markt bij en kunnen ze voldoen aan de wens van de consument. Supermarkt Ben van Andel bijvoorbeeld. Toen we de winkel bezochten, hoorden we dat al 40 procent van de omzet kwam uit het bezorgen van boodschappen. ‘Hoeveel?!’ Mijn mond viel letterlijk open van verbazing. 40 procent, zei Ben van Andel enthousiast. Dit klonk wel heel anders dan het gemiddelde onlineomzetaandeel van enkele procenten. Ik heb hem naderhand nog even opgebeld om nogmaals te verifiëren of ik het wel goed had verstaan en onthouden.

 

Al 34 jaar bezorgsuper

Van Andel’s buurtwinkel bezorgt al ruim 34 jaar de boodschappen aan huis en doet dit veelal op de dag dat de order wordt geplaatst. De bestellingen worden (via telefoon of e-mail) door vooral vaste klanten gedaan. Zij vertellen vrienden en kennissen over Ben’s bezorgservice. Een webshop heeft hij (nog) niet, maar door de samenwerking met ons platform gaat hij deze digitaliseringsslag snel maken. Vervolgens is het slechts een kwestie van tijd totdat bezorging meer dan de helft van zijn omzet bedraagt, aangezien zijn winkel een nieuwe onlinedoelgroep gaat bereiken.

 

Sparren met ondernemende winkeliers

Een andere winkelier in Den Haag is al plannen aan het uitwerken voor een aparte bezorgtak. Naast de huidige winkel willen zij graag een magazijn openen op een B-locatie en van daaruit alleen maar bezorgen. Tof om te zien hoe deze ondernemers inspelen op de groeikansen van de bezorgmarkt. Sparren over de (digitale) mogelijkheden met ondernemende winkeliers is toch wel het leukste tijdens de start van ons platform. Wij krijgen wij nieuwe ideeën en plannen te horen, maar kunnen ook meedenken en (technisch) ondersteunen waar nodig. Zo is er een winkelier die zijn eigen variant boodschappenpakketten gaat aanbieden. Denk aan een maaltijdbox, maar dan met levensmiddelen in een bepaald thema waar klanten niet wekelijks aan vast zitten. Bijvoorbeeld een ontbijtbox met alle essentials voor een heerlijk ontbijt op zondagochtend, of een kant-en-klare kerstbox met alle ingrediënten voor een geslaagd diner. En dat natuurlijk on-demand afgeleverd bij de consument.

 

Gaat de buurtsuper uit het straatbeeld verdwijnen?

Ten opzichte van grote ketens kunnen kleinere supermarkten snel schakelen en hoeven ze weinig tot geen rekening te houden met grote logistieke vraagstukken. Hierdoor is het mogelijk om nieuwe initiatieven en verdienmodellen snel in te voeren en te testen: wat werkt opschalen en wat niet werkt afkappen. Food en nearfood behoren bij de snelstgroeiende markten online en die groei kunnen we met z’n allen beïnvloeden door in beweging te blijven. Wanneer de groei in dit tempo doorgaat, blijft de vraag: gaat de buurtsuper zoals wij die kennen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen? Of gaat deze underdog een noemenswaardig stukje marktaandeel vergaren door bezorging goed in te zetten en de krachten te bundelen? 

 

Lucy Eind (27) is online ondernemer, verkocht haar softwarebedrijf en startte met Boodschapjes.com: een platform waar de consument van nu in contact wordt gebracht met lokale winkeliers die on-demand boodschappen bezorgen.

 

Laat een reactie achter:


Levert jouw website nieuwe klanten op? 
Meld je gratis aan voor mijn minicursus en begin direct!!

Interessant? Deel dit artikel dan met jouw netwerk! Dankje!